Thursday 5 April 2012

KESIMPULAN HRIS


 KESIMPULAN HRIS

Bagi menghadapi cabaran dunia yang terus mencabar, kemajuan teknologi sentiasa berubah tetapi ia juga akan sentiasa membuat suatu evolusi dan inovasi berkaitan dengan aspek kemanusiaan di samping menjadi suatu cabaran kepada dunia. Pengurusan sumber manusia adalah perkara yang paling penting untuk diuruskan berbanding dengan organisasi dan fizikal. Ole itu pekerja adalah asset yang penting kepada organisasi dan untuk bersaing dengan orang lain. Syarikat perlu mwempertimbangkan dan membangunkan kualiti tenaga kerja yang sedia ada bagi tujuan meningkatkan produk dan kualiti perkhidmatan. Terdapat perbezaan di dalam produk dan inovasi teknologi. Kebanyakan organisasi sangat cerewet untuk menukar kepada pendekatan yang lebih sistematik di dalam menguruskan pekerja di syarikat mereka. Ini adalah merupakan usaha untuk bersaing dengan organisasi lain bagi memenuhi permintaan pasaran.

Dengan kemajuan teknologi yang kian pesat, ia telah banyak mengambil ruang persekitaran perniagaan. Oleh itu hampir keseluruhan proses pengeluaran dan penyimpanan maklumat yang dahulunya dikendalikan secara manual kini telah ditukar kepada secara automatic. Manakala kaedah-kaedah berkomunikasi secara elektronik telah banyak diintegrasikan ke pejabat-pejabat pada masa kini. Persekitaran teknologi telah mengubah amalan perniagaan hari ini. Terdapat tiga proses yang digunapakai bagi membolehkan aktiviti-aktiviti sumber manusia dalam meningkat dan membangunkan sistem perkhidmatan dan pengurusan mereka untuk kegunaan pengurusan dan pekerja, sama ada secara tradisional atau transformasi.
 
Sehingga kini, terdapat banyak organisasi yang cuba untuk mempromosikan perniagaan mereka di arena tempatan mahupun antarabangsa bagi bersaing dengan organisasi lain. Di samping itu juga, mereka cuba untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan perniagaan yang mereka jalankan. Sebahagian daripada mereka mungkin menggunakan model global HRIS, antarabangsa dan multinasional. Ada juga terdapat sebahagian daripada mereka mungkin menggunakan model transnasional yang merangkumi kesemua tiga model mengikut kesesuaian organisasi mereka. Ini adalah bertujuan meningkat prestasi organisasi mereka agar berdaya saing di persada dunia.

Akhir sekali, dengan memperolehi kemajuan teknologi maklumat akan menghasilkan kejyaan kepada organisasi tersebut. Namunbegitu ini semua bergantung kepada kesesuaian sistem yang digunakan oleh organisasi. Pihak pengurusan syarikat perlu mengenalpasti sistem maklumat yang boleh digunakan di dalam organisasi agar dapat terus kekal bersaing dalam industri. Ini merupakan titik kejayaan kepada organisasi tersebut. Wassalam.
                
                 Yang Ikhlas Tapi Jauh, Assalamualaikum w.b.t.h.
                
AS

1 comment:

  1. As salam Cik Ahmad, mohon share ye utk rujukan saya.. tq

    ReplyDelete