Thursday 5 April 2012

GLOBALISASI DALAM HRIS


GLOBALISASI DALAM HRIS


Bab seterusnya adalah bertajuk globalisasi. Globalisasi bermaksud dunia tanpa sempadan. Manakala secara khususnya boleh dimaksudkan sebagai fenomena yang menjadikan dunia kelihatan mengecil dari segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat. Perkara ini berlaku adalah menunjukkan bahawa Sistem Maklumat Sumber Manusia (HRIS) yang cuba diaplikasikan adalah lebih bersifat menyeluruh dan boleh digunakan di seluruh dunia tanpa had tertentu. Inilah yang dimaksudkan dengan globalisasi. Sekarang ini ramai orang bercerita tentang dunia tanpa sempadan atau global. Dimana manusia boleh mendapat berita dari seluruh dunia melalui internet.

Terdapat 3 model yang mempengaruhi Sistem Maklumat Sumber Manusia (HRIS). Tiga model yang digunakan oleh organisasi tersebut adalah :-

1.  Model Multinasional

 Di dalam model ini, jika sesebuah organisasi yang ingin mengamalkan sistem HRIS perlu untuk mempertimbangkan perbezaaan antara keperluan maklumat tempatan dan serantau. Organisasi juga perlu tahu tentang keperluan dan kehendak kepada organisasi lain yang berkaitan. Contohnya, sesebuah organisasi yang besar ingin memberi perkhidmatan terhadap syarikat yang lain, maka mereka perlu memastikan bahawa mereka mahir dan pakar dalam perkara berkaitan dengan syarikat yang akan mereka salurkan produk mereka berdasarkan keperluan dan kehendak pelanggan. Ini bertujuan memberi perhidmatan yang memuaskan.


2. Model Global

Manakala Model Global memiliki ciri-ciri yang hampir sama dengan Model International tetapi Model International lebih menyepadukan operasi di seluruh dunia melalui pejabat yang berpusat di sebuah negara atau sesuatu tempat. Oleh itu model ini mengamalkan dan mengurus HRIS dengan membina sebuah sistem yang selaras agar semua organisasi dapat menggunapakai sistem tersebut Ini dapat diakses di seluruh dunia.

3. Model International

Akhir sekali ialah model international. Model ini boleh didefinisikan sebagai pembelajaran melalui memanfaatkan inovasi di seluruh dunia dan perkongsian pengetahuan. Model International menggunakan kecekapan teras yang sedia ada untuk mengembangkan operasi ke pasaran asing. Contohnya sebuah organisasi memiliki sistem yang peka dan mengambil berat terhadap perbezaan tempatan dan serantau. Tetapi pada masa yang sama, sistem ini boleh digunakan oleh semua organisasi bagi memanfaatkan inovasi.



Dalam transnasional pula, terdapat tiga komponen yang merangkumi:

1. Global efisyen

Global efisyen bermaksud satu sistem yang mengamalkan peramalan terbaik dari seluruh dunia dan mereka menggunakan system ini untuk memastikan sistem maklumat mereka lebih efisyen.

2. Fleksibiliti tempatan

Fleksibiliti HRIS bermaksud sistem yang boleh organisasi tempatan gunakan untuk tujuan di dalam organisasi mereka. Ini bermakna mereka adalah prihatin terhadap keperluan mereka. Apabila pihak pengurusan responsif kepada keperluan mereka, maka ia memerlukan kepada kepelbagaian dan menghargaipelbagai perspektif.

3. Inovasi dan perkongsian.

Manakala pembelajaran dan perkongsian adalah maklumat didalam organisasi. Dengan inovasi, mereka tidak hanya akan mengeluarkan produk dan servis mereka sahaja malahan proses mereka juga keluarkan. Untuk berkongsi maklumat, mereka perlu menggunakan sumber yang terbaik agar semua organisasi dapat menggunakan maklumat tersebut dari internet. Melalui penggunaan internet, mereka dapat berkongsi segala maklumat dan kepakaran mereka dengan lebih mudah.

Bagi tujuan pengurusan sumber manusia menjadi lebih global dan strategik, ianya menjadi lebih penting an kritikal kepada organisasi. Walaupun tidak semua syarikat mengiktiraf, masih ramai yang mengagumi dan yakin terhadap sistem ini. Akibatnya, mereka melakukan banyak perkarayang berkaitan pengurusan sumber manusia dengan lebih berkesan. Global mengubah sifat syarikat melalui kewujudan program pampasan dan bilangan organisasi HRIS global yang ujud untuk mengendalikan isu-isu di seluruh dunia. Masalah yang HRIS perjuangkan untuk membinasebuah sistem yang benar-benar global adalah suatu perkara yang penting sedangkan iaadalah mahal dan memakan masa. Ia memerlukan kerjasama dari semua aspek malah organisasi dengan pelbagai persekitaran, sistem undang-undang dan bahasa-bahasa duniadalam amalan perniagaannya.

Bahan Rujukan:-
1.      Bohlander & Snell, (2007), Globalization Human Resources Information System.

No comments:

Post a Comment